Wednesday, 14 December 2016

Isu berkenaan status sains, teknologi dan inovasi di Malaysia dalam bidang pendidikan dari aspek governan, pencapaian dan prospek masa hadapan

Malaysia ialah sebuah negara yang semakin pesat membangun selari dengan perkembangan sains, teknologi dan inovasi yang meliputi aspek pendidikan, pertanian, pembangunan dan sebagainya. Sesebuah negara akan dilihat mundur dan ketinggalan jika pencapaian sains, teknologi dan inovasi masih di tahap yang rendah. Menyedari hakikat ini, kerajaan Malaysia telah menitik beratkan perkembangan dan penambahbaikan aspek ini dalam segenap bidang yang terdapat di negara kita. Sebagai contoh, menerusi Pelan Tindakan Fasa 2 (2011-2015), Kementerian Pengajian Tinggi telah menggariskan bahawa fokus khusus akan diletakkan kepada aspek pembangunan prasarana intelektual, sahsiah pelajar, kurikulum, penyelidikan, pembangunan dan inovasi serta mempertingkatkan penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran dan pengajaran, termasuk melalui pembelajaran secara atas talian  dan pengajian jarak jauh.  Hal ini menunjukkan bahawa pihak governan sentiasa menjaga dan meningkatkan status sains, teknologi dan inovasi  di Malaysia dalam bidang pendidikan terutamanya demi menghasilkan generasi pelajar minda kelas pertama. Aspirasi murni untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi amat berlandaskan kepada ekonomi berasaskan sains, teknologi dan inovasi. Atas dasar itu,  peningkatan keupayaan institusi pengajian tinggi negara, awam dan swasta perlu sentiasa diusahakan melalui pendekatan inovatif. Maka tidak hairanlah semakin banyak institusi pendidikan yang giat menjalankan kegiatan penyelidikan dan pembangunan seperti Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Banyak pencapaian yang telah dicapai oleh negara kita menerusi teknologi dan inovasi dalam bidang pendidikan termasuk peringkat antarabangsa dan dalam negara. Malaysia telah menunjukkan pencapaian yang membanggakan di peringkat antarabangsa bermula  November 2009 hinggalah Julai 2012. Antara pencapaiannya adalah memenangi tempat kedua selama dua tahun berturut-turut dalam World Robot Olympiad (WRO), Korea Selatan dan memenangi pingat emas dalam kategori reka cipta pendidikan dalam The Invention and New Product Exposition, Amerika Syarikat. Tidak kurang hebatnya juga pencapaian dalam negara iaitu sebanyak 66 buah sekolah telah dianugerah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia.


Walaupun negara mempunyai banyak pencapaian dalam bidang tersebut, namun kesan negatif juga sedikit sebanyak telah mempengaruhi rakyat terutamanya golongan belia yang majoritinya adalah pelajar. Kemudahan gadjet dan capaian internet telah disalah gunakan oleh segelintir golongan ini. Hal ini turut membimbangkan apabila keruntuhan moral generasi muda semakin kritikal dan akan semakin kronik jika tiada usaha pencegahan dilakukan. Perkara ini akan menjejaskan prestasi negara dalam pelbagai bidang termasuk sains, teknologi dan inovasi dalm pendidikan jika generasi pemimpin dan intelektual semakin berkurang kualitinya. Saban hari, semakin banyak masalah berkaitan kelakuan dan disiplin pelajar yang dilaporkan dalam dada akhbar yang pastinya akan menjejaskan prestasi negara dalam segenap bidang jika langkah mengatasinya tidak diambil. Kemudahan teknologi dengan konsep maklumat di hujung jari masa kini membuatkan generasi Y mudah terpengaruh dengan budaya Barat yang hedonistik. Fokus untuk meningkatkan tahap penguasaan terhadap ilmu menggunakan kemudahan teknologi yang sedia ada semakin dilupakan.



Namun, bagi memastikan kelangsungan pencapaian negara dalam bidang pendidikan pada masa hadapan, kerajaan juga telah menjalankan pelbagai inisiatif yang sepatutnya seperti 1) pertukaran idea dan kemahiran dengan negara luar, 2) menubuhkan institusi berasaskan kemahiran serta menggalakkan dan 3) menyediakan biasiswa kepada pelajar dalam bidang sains dan teknologi. Oleh itu, negara akan terus konsisten dalam menerokai bidang tersebut dan mampu berdiri sama taraf dengan negara asing. Selain itu, antara cadangan bagi mengekangi isu ini, institusi kekeluargaan perlu dititik beratkan di mana 4) ibu bapa perlu mengambil langkah yang lebih agresif dalam memantau aktiviti dan penglibatan anak-anak dalam aktiviti seharian mereka. Kemudahan teknologi di setiap rumah perlu dipantau dan ditapis supaya tidak disalah gunakan. 5) Guru-guru dan pensyarah juga perlu bijak mengaplikasikan teknologi dan inovasi dalam sukatan pengajaran mereka supaya dapat menarik minat pelajar dan relevan dengan keadaan semasa seperti e-learning dan Massive Open Online Courses (MOOC).












2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Kemudahan teknologi sememangnya memainkan peranan yang penting dalam pendidikan dengan membawa pelbagai manfaat untuk mencapai kemajuan dalam bidang ini. Akan tetapi, kemudahan tersebut turut mendatangkan kesan-kesan negatif terutamanya bagi golongan remaja yang belum dapat berfikiran matang dan menyebabkan keruntuhan moral iaitu berlakunya pelbagai gejala sosial. Cadangan yang diberikan untuk mengatasi masalah tersebut amat mantap dan seharusnya dilaksanakan oleh pihak-pihak berkenaan supaya generasi masa kini tidak sesat jalan dalam era perkembangan teknologi yang semakin maju ini.
    Chai Soon Chyuan
    A159405

    ReplyDelete